The BBC Persian Service and the ldlamic Revolution of 1979
Massoumeh Torfeh and Annabelle Sreberny

In the recent political crisisin Iran that followed the contested presidential elections
of 12 June, 2009, BBC Persian television (henceforth BBCPTV) that had started in
January that year was singled out by the regime in Tehran as one of the main causes
for blame.

The Supreme Leader, Ayatollah Ali Khamenei (in a speech on 19 June) called Britain
the “most malicious’ of western powers. He said that Britain had tried to instigate
demonstrations and create political crisis through the use of the BBC. The next day
supporters of Mahmoud Ahmadinegjad, who had claimed victory in the election,
poured out in the streets carrying banners saying: “BBC Persian, against our popular
government”. They demanded that the BBC office and the British embassy in Tehran
should both be closed down. BBCPTV has not been allowed to establish a bureau in
Tehran since its start in January 2009, but the BBC correspondent in Tehran, Jon
Leyne, and BBC's World Affairs Editor, John Simpson, were both told to leave Iran
immediately. In the following days the exchange of expulsions of diplomats (two
each) and the arrest of 19 Iranian staff members of the British embassy in Tehran
ensued. Later in August the chief political analyst in the British embassy was taken to
apolitical court accused of spying for Britain and, through forced confessions, he was
made to gpologize.

The London mayor, Boris Johnson, writing in the web comment page of the
Telegraph 22 June posed the question, “Can the Ayatollah possibly be right?” and
then answered:

“WEell, yes he is, partly, in the sense that the BBC's Persian service has had a big
influence on the demonstrations, supplying the kind of critical and impartial
commentary that the regime would never normally allow. This ayatollah's curse is a
vindication of the BBC, and the principle of taxpayer-funded broadcasting.”

This was not the firgt time that the BBC Persian Services have been singled out for
blame by Iran. Ayatollah Khamenei, a member of the Islamic opposition during the
reign of the former Shah of Iran, must remember that during the Iranian revolution of
1979, Mohammad Reza Pahlavi also blamed BBC Persian — then only aradio service
- for ingtigating the revolution. BBC Persian Service radio, (henceforth BBCPR)
funded by the Foreign Office, reported on the opposition movement that was growing
againg the Shah, who found it impossible to believe that the British Government
could not control the BBC and thus must favour the formation of an Islamic state.
Accused by some of actualy fomenting protest, the BBC has long maintained its
objectivity and neutrality in the face of various pressures, in 1979 and in 2009 alike.

In January 2009, the Foreign Office released - under the thirty year rule - many
documents pertaining to the last year of the revolution. They, and other documents in
the BBC Written Archive, alow for a serious scrutiny of the complicated relationship
between the FO and the BBC in relation to Iran.[1] This analysis might lay to rest
some of the more elaborate but erroneous imaginings about the role of the BBC,
although the most extreme of Iranian conspiratorial imaginings are rarely dampened



by lack of evidence. While BBCPS, as al of the World Service, is financed by the
Foreign Office as part of British long-term strategic goas in the region, BBC
journaism did not always go the way the Foreign Office might have preferred. Indeed,
there is considerable evidence that the BBC didn’'t always play the paymaster’s tune.
This paper explores this delicate dance between the FCO and the BBCPS over this
tumultuous year and analyses the impact it had, and has, on the relations between Iran
and Britain.

BBC Persan radio and the mobilization of 1978-9

In the early 1970s, the Shah was regarded internationally as an unrivalled and
ambitious dictator, as a devoted aly of the US and as enjoying excellent relations
with the international community. Iran was seen as enjoying prosperity and economic
growth as the Shah staged the extravagant celebrations of the 2500 anniversary of the
Iranian monarchy at Persepolis in 1971. To avert political change, he himself
introduced the so called “White Revolution”, an ambitious program of land reform,
and set up his own politica party, Rastakhiz, which had compulsory membership and
dues,. Both of these created tension and dissent. During the late 1960s the Shah had
become increasingly dependent on the secret police (SAVAK) in controlling those
opposition movements critical of his reforms. The combination of SAVAK
monitoring internal dissent and a vast army equipped with ultramodern weapons
looking outwards, in the mid-1970s the Shah's regime appeared durable. Despite
endemic corruption and complex economic problems it was appeared that the regime
was indestructible.

However, movements against the Shah were gathering momentum inside Iran and
amongst Iranians abroad. These included amed uprisings and underground
movements inside Iran as well as the movements of the disenchanted clergy and the
libera nationalist movement, the National Front. The International Confederation of
Iranian Students in Europe and the US often organized successful demonstrations
during the Shah’s visits abroad to unmask his claim to popularity. At the same time
the gradual rise in the price of oil through the 1970s led by the Shah through the
Organization of Petroleum Exporting Countries (OPEC) angered the West while the
parlous state of human rights began to gain international attention.

But suddenly the Shah's fortunes changed in just over two years A string of
demonstrations, strikes and mass protests at home and protests abroad gained
international attention. The BBC Persian Service, hitherto regarded as unimportant,
rose to prominence during 1977-79. Iranians had become avid listeners and especialy
in from 1977-8, the BBC was no longer the limited domain of intellectuals and the
upper classes. People from different backgrounds listened to the BBC as well as other
radio channels available on short-wave, which were useful counterweights to the
state-run radio and television network in Iran. BBCPS broadcasts became a trusted
medium for news and information by Iranians at home and in the diasporas, mainly
because it was the medium where the voices of opposition could be frequently heard.

BBCPS after 1977

Thus during 1977-8 the BBC became amagjor thorn in British relations with Iran. The
Shah eventualy described the BBC as his “number one enemy”.[2] Through his



meetings with the British Ambassador in Tehran, Anthony Parsons, through messages
carried by the Iranian Ambassador in London, Parviz Radji, and by sending several
high level delegations - including his sister Princess Ashraf - from Tehran to London,
the Shah made his complaint about the BBC heard by Downing Street and the FCO.

Sir Anthony Parsons, the British Ambassador in Tehran, wrote regularly to the FCO
about the Shah’s complaints, going as far as to question the viability of the BBC if it
was having such an adverse effect on British relations with one of its most trusted
allies. In fact as early as August 1976 Parsons began warning the British Government
that British interests should dictate British policies and “we only succeed in damaging
these interestsif we adopt public attitudes which are at variance with our policies.”[3]
Most reports from Parsons reveal that he supported the Shah, viewed the BBC as
having little real influence in Iran and as such, considered it relatively unimportant for
effecting British foreign policy. He regards the Persian Service of the BBC as “very
largely a waste of time and money” and that he scarcely meets any Persians who
listen to it and if they do, they regard it with suspicion. Parsons repeats his disbelief
that the Persian Service “does a positive service to British interestsin Iran.”[4]

The FCO challenged Parson’s position. Nicholas Barrington from the Guidance and
Information Department at FCO wrote back “I hope you don’t mind my saying that |
was dightly surprised by the strength and monolithic nature of your views’. He
argued that the BBC would see in them an example of “the FCO’ s concern with short
term expediency which they find inhibiting to much longer term aims.”[5] Barrington
explained that the rationale behind foreign language broadcasting was “to operate in
the medium and long term, influencing those who may one day form an aternative
government”. He asks, “is there not some national interest” in making the Iranians
“accustomed and sympathetic to Western democratic traditions, particularly when the
opposition has no local voice?’[6]

But there were clear differences of approach within the FCO. A *“confidential”
account of the minutes of the BBC Board of Governors meeting held in July 1976
confirms that, for the first time, the Foreign and Commonweslth Office was actually
considering abolishing the Persian Section due to mounting pressure from Iran:

“The Shah' s objections had led to exchanges between the British Ambassador
in Tehran and the FCO, as a result of which the FCO had set up a small
official working party to see whether the Persian Service should be altered or
abolished. This was the first time in the Director-Generd’s
experience that the FCO had seemed prepared to consider dtering or
abolishing alanguage service because it was causing embarrassment.” [7]

The working party was set up officially to consider whether the Persian Service
“should be altered in any way or abolished altogether.’[8] On 15 July 1976, M,
Kendall of the Guidance and Information Department at the FCO, who was asked to
conduct the review, wrote to the BBC's head of Eastern Service, Mark Dodd, spelling
out the terms of reference for the review of the service: “To examine the benefit to the
[British] national interest of the Persian Service of the BBC as an instrument in the
overseas information program and to make recommendations for its continuation,
modification or abolition”.[9]



In submitting the Terms Of Reference, the FCO clarifies that the use of “national
interest” had been taken deliberately from the License and Agreement, since that and
no other document expressed the BBC's “constitutional requirements’.[10] The
License And Agreement was written on 7 July 1969 and has as its final phrase the
reference to “national interest”:

“The Corporation shall consult and collaborate with the Department so
specified and shall obtain and accept from them such information regarding
conditions in, and the policies of HMG aforesaid towards, the countries so
prescribed and other countries as will enable the Corporation to plan and
prepare its programsin the External Servicesin the national interest.”[11]

Put simply, BBC external services should consult with the relevant FCO department
on matters that could affect British national interests.

However, the BBC was aso pushing for its own expertise in design and production of
its programmes. When the review of the Persian Service by Anthony Parsons was sent
to Mark Dodd in 1976, he hit back with anger saying that “assaults’ on the Persian
Service from the British Embassy in Tehran were “nothing new”. Dodd said that he
was at a loss to know what Sir Anthony meant by the ‘ Persian Service tends to be
regarded as propaganda’, and asks ‘ propaganda for whom? Dodd then criticizes the
ambassador directly:

“The term in which Parsons discusses the BBC' s role suggests that he has no
understanding or gppreciation of the nature of broadcasting. He seems to
measure its effectiveness as, in the first place, an agency source for
newspapers and in the second, by its ability to reach a very narrowly defined
elite... It must be evident to the FCO that the sort of Persian Service which
Parsons advocates would be anonsense.” [12]

Parsons was advocating a Persian Service that would report mainly on business and
trade and not become too involved in politics while Dodd argued, “commercialy
orientated programmes can only live within the structure of an overall Service”. He
argued that without the news and current affairs he doubted if anyone would listen to
Bazaar-O-Bourse, the business news programme of the Service. [13]

This spat seems to have followed a visit to London in June 1976 by Princess
Ashraf. Ashraf, the twin of the Shah, was the most powerful member of his family
and had a ten-minute “private conversation” with then Prime Minister Callaghan.
Ahsraf brought a message of “continuing concern” from the Shah about “the attitude
of the press and the BBC towards Iran”. Callaghan actually agreed in the meeting that
the coverage of Iran had been “deplorable” but said there was very little he could do
to influence the British press. Ashraf asked whether it was not the case that the BBC
was “owned” by the Government and expressed great surprise that it could not be
controlled, a position that doubtless resonates with the Iranian understanding in 20009.
The PM explained that the relationship with the BBC oversees services was a
“complicated” one but the extent of Government influence was “very drictly
limited”.[14]



After several reviews of the Persian Service by the designated board, H.D. Lancashire
compiled the final results in November 1977.[15] Here the issues that had been raised
over the past two years were tackled so as to spell out what the role of the BBC's
language services in general and the Persian Service in particular were in securing
long- term British interests around the world. The paper quotes from a lecture by
Gerard Mansell, the Managing Director of the BBC External Service, that the answer
to quegtions about the future of BBC external broadcasting must rest not just on issues
of “narrowly conceived self interest” but more to the importance Britain attaches to
the “free movement of ideas, and the world-wide dissemination of truth”. The review
panel concluded that the BBC could retain its standing and repute only by retaining its
“credibility” with listeners. That credibility “rests on accurate and unbiased news and
fair and consistent analysis and comment.”[16]

Clearly the review panel believed that any short-term interests were of lesser
importance than such a long-term view. It argued that Iran was a “country of
considerable strategic importance”, that the Shah was not going to be its only ruler
and that Britain must consider the variety of views to be found in Iran. It accepted that
under the circumstances it was inevitable that the truth might irritate the Shah and
cause trouble for the ambassador but stipulated that the long-term effects of the BBC
should not be compromised.[17] The review panel took account of al the points made
by ambassador Parsons about “our bilateral relationships’ but came to the conclusion
that “the longer term power for influence of the BBC is a valuable asset which should
not be surrendered so long as funds are available to continue it.”[18]

This review made a powerful defence of the importance of the BBC around the world
in conveying British values and the acknowledgement that its credibility was based on
providing a truthful account of events, and became the blueprint for the defence of
BBC's independence. It rejected Parson’'s call for closure or reduction of the
Service. However, it did not mean that the FCO did not have the right to express
concerns when the British “national interest” was threatened.

On 24 January 1978, ambassador Parsons had an audience with the Shah about the
BBC and had to explain the Government’s “limitations in influencing the BBC and
the damage which would be done if we crossed this line.” The Shah remained
unimpressed and accused the British Government of having no interest in Iran “except
in terms of making money”. The Shah complained that ministers used to say nice
things to him in private but “it was a long time since anyone had the courage to say
the same things in public” and finished asking Parsons to tell London that “BBC had
brought us to the limit” and that if things did not get any better “it would be
impossible for our relationship to remain undamaged”.[19] Such was the imagined
power of BBC broadcasts that the Shah related them directly to the continued UK
relations with Iran.

These strong feelings were fed back to London and the FCO in turn asked Parsons to
convey to the Shah that his complaints had been taken up with the BBC. Several
meetings took place between the FCO, the BBC and the Iranian ambassador in
London, while the official British policy was that it was best for the Iranian
ambassador to raise the complaints directly with the BBC.



The then Iranian Ambassador in London, Parviz Radji (1983) cataogues the various
meetings between himself and Gerald Mansell, Managing Director of BBC External
Services, as well as with lan Trethowan, the Director Genera of BBC, and Mark
Dodd, Head of BBC's Eastern Service. It is clear from these accounts that the Shah
was cabling frequently his anger at BBC Persian Service.[20]

The lranian press aso was monitoring BBCPS output and picking up on its
language. On 15 December 1977 Keyhan International published a list of what it
ridiculed as BBC-esque reporting and concluded that what the BBC does cannot be
considered “accidental” since the department is under the “direct supervision” of the
British Foreign Office. It wonders why, when the two governments are friendly, “the
BBC is actively propagating violence in our country”.[21] By the end of January 1978
Iran filed a set of gpecific complaints. These included various BBC TV programmes
aswell as David Dimbleby’s interview with President Carter in which he accused Iran
of human rights violations, Andrew Whitley's report for the Financial Times, and
human rights reports by Amnesty International. However, BBC Persan Service
remained the main culprit.

Matters became more serious as the Persian broadcasts of the BBC become more
popular in Iran over the following months. Questions were raised as to why the
Persian Service that had been relatively unimportant in the 1960s and early 1970s had
suddenly became the main source of information on developments inside Iran and
amongst the exiled opposition? Persian Service's senior programme assistant, Lutfali
Khonji, pointed out in arecent interview that there was no conspiracy in the reporting
but simply that so much was happening:

“At this stage there was a lot to report since the opposition was gathering
momentum and they were contacting us in the BBC with news. It was not just
the Islamic activists but also the National Front and left activists of a variety
of colours. They would call us daily giving us details of demonstrations,
gatherings and their political statements. So we had alot to report.”[22]

Other British voices started to raise questions about the role of the BBC. David
Ransom, writing in the Daily Telegraph, asserted that the BBC Persian Service has
been “infiltrated by anti-Shah elements’. But the Managing Director of BBC
External Broadcasting, Gerard Mansell, immediately and strongly refuted this,
accusng the Daily Telegraph of publishing views that are “wholly without
foundation”. Referring to several such opinions previously published in the paper he
said that they were merdly “repeating malicious accusations made over the weeks and
months by those who have an interest in the news being manipulated for political
ends.” He defended the staff in the Persian Service as constituting a team of “high
quality” with “impeccable professionalism” who had at no time given grounds for
suspecting their integrity despite “the pressures to which they, too, have been
exposed”[23]

Mansell wrote a similar letter to Peter Temple Morris MP, who had received
complaints about a member of the BBCPS s&ff, giving details of the background and
education of the staff in the Persan Service. Mansell notes that nine programme
assigants in the Service have “outstanding academic qualifications” with one holding
a“PhD in linguistics from London University”.[24] There are similar letters from the



Persian Programme Organizer, John Dunn, and other internal BBC exchanges
responding to complaints, evidence of astrong campaign against the BBCPS.[25]

There are also severa exchanges between the FCO and the BBC about Persian
Service broadcasters. The Iranian Government was accusing them of giving only “the
opposition side of the story”, inviting the public to unrest and thus giving “little
importance to a balanced account of events’.[26] Lutfali Khonji believes that this may
have been the impression that was given but the reality was that a revolutionary
movement was growing and everyone, including the staff of the Persian Service, had
become far more involved in politics. Political activists without access to media in
Iran were contacting the BBC with news. According to Khonji, this was engaging:

“Those working in the BBC had their own set of contacts. Some had close
contacts with Isamic scholars and activists and | was the main link for the
National Front and as such my friends would pass on the relevant news on
developments. Improved communications techniques meant that the BBC
could be heard far better in Europe ... and the Iranian Diaspora were
increasingly involved in the struggle for democracy in Iran. Another element
that increased news coverage was that the BBC dispatched several reporters
to lran and thus could report from various corners of the country on
developments. That meant the volume of incoming news was suddenly
drastically increased. New methods of broadcasting such as interviews were
alowed.”[27]

Another Persian broadcaster, Bager Moin, acknowledged recently on Radio Four’'s
Document programme that he had been pro revolution. However, he added that BBC
guidelines did not allow any of the broadcasters to bring their political opinions into
their reporting. Moin, who became the head of Persian Service in 1990, said that
during the period of revolution there was little any individual broadcaster could do
since most news and reports were prepared in the newsroom and was transated and
read by broadcasters.[28]

Several reviews of the Persian service suggest that this is an accurate description of
the process. Most found only small criticism in the production and delivery of news.
Orne of the letters from the embassy in Tehran to the Middle East Department of FCO
gave aexample:

“After giving Whitley's account of recent public meetings... they added,
quite gratuitoudly it seems to us, a Reuters item to the effect that in a recent
wrestling tournament the Iranian spectators had shouted 'Y ankee Go Home'
at the American team whereas there had been much support for the Russian
team. This had clearly been added by the editoria staff in London and was
not attributable to Whitley.”[29]

This shows how sensitive British officials had become to BBC reports and how they
would scrutinize the smallest detail, often to do with translation of words. In another
letter, Lucas of the Middle East Department at FCO accepted that “Persians are
characteristically over-reacting” but wondered whether if it was “to the benefit of the
BBC" to be putting out a commentary. He suggested that, under the circumstances,



the BBC could argue that it was an asset in the British relationship with Iran, “but it is
clearly aliability when it assumes the role of commentator as distinct from reporter”.

It was not just the Iranians that were critical of the Persan broadcasts. On his regular
Thursday evening broadcasts on Capital Radio, Lord George Brown criticized the
“BBC Overseas Services’ for “broadcasting Ayatollah Khomeini’ s instructions to the
people.” He said he regarded this as a very “improper” use of “a publicly funded
station.” He drew a distinction between what he termed “the coloured work done in
the basement cellars in BBC Bush House” where they “interfere in other peopl€' s
politics’, in comparison to the “excellent news programmes which go out in English”,
putting his finger on the distinction between external and internal services while
refusing to acknowledge any framing of the world by and in the latter.[30] Gerard
Mansell of the BBC responded with equal force: “I am going to be equally forthright
and say that this is utter rubbish. Indeed | am surprised that Lord George Brown
should have allowed himself to lend his name to denigration of this kind.” Mansell
believed that Brown had “his ear bent by people who had interest in doing so” and
wondered why he hadn’t “checked his facts’ with the BBC, inviting Brown to listen
to “all the recordings of our Persian Service output”. He said that, like all other BBC
overseas service, the Persian Service existed “to serve the national interests and |
firmly believe it does just that.” Gerard Mansell’ s strong defence of the performance
of the Persian Service, which was published in Broadcast, the internal BBC magazine,
concluded: “all this about the BBC Persian Service helping to destabilize Iran on
behalf of that elderly exile, the Ayatollah Khomeini, is of course nonsense.”[31]

During this period, the BBC correspondent in Tehran, Andrew Whitley, was under
constant pressure. He was instructed by British and Iranian officials alike how he
should go about hisjournalism. The Iranian information minister, Dariush Homayoun,
told him that his first responsibility as a BBC journalist was “to contribute towards
greater lrano-British understanding” and that he should aways “be careful to see
news against this wider background”, to which Whitley replied that perhaps Iran's
officials should provide more information so reporters didn’'t have to always talk to
the opposition.[32] In a separate letter Whitley illustrates how he always had to
explain his reports to British officials too:

“After Buckmaster’s telephone call | discussed the situation with the Acting
Head of Eastern Service who arranged for me to call a the FCO in the
afternoon to present our case and the relevant documents to him. Another
senior official dso attended the meeting — | believe named Mike Carver. It
was cordial, though it was made quite clear to me how serioudy the FCO
regard the complaint and the Ambassador’ s telegram. Our right to broadcast
the dispatch in Persian was accepted and | believe understood. Buckmaster
suggested we could have avoided giving offence by omitting reference to...”

[33]

The fact that Whitley had to meet up so many times with the FCO to “explain” and
that the FCO officials would recommend that certain phrases could have been
“omitted” indicates that direct demands were being made on the detals of
broadcasting by the FCO. From the correspondence it also appears that some form of
verba agreement was been reached in the meetings between the BBC and the FCO
over matters relating to the national interest, although this is kept highly confidential.



In aletter marked “personal and confidentia”, written on 19 April 1978, JHG Leahy
of the FCO reminds the BBC Managing Director, Gerard Mansell of an agreement:

“You and | agreed the other day that there might be occasions when it would be right
for me to send you papers which were intended for your eyes only...l should of
course be happy to come and discuss with you... ways for establishing closer
supervision of the Persian Service, and if possible, reducing its commentaries on
Iranian internal affairsto, say, five minutes at atime?’ [34]

While such FCO comment on content and language was comparatively light-tough,
there is also evidence that in 1978 it aso tried to interfere in the BBC recruitment
process of reporters working on Iran. In several exchanges, the FCO expressed
dismay at the BBC’s appointment of a Mr. Branigan from the Washington Post and
also considered it unacceptable that Liz Thurgood of the Guardian should replace
Andrew Whitley while he went on leave. The basic argument made was that the Shah
of Iran has strongly objected to reports by both and they are “heartily
disliked”.[35]

The Iranian attack on the BBC was fairly relentless. In December 1978, just a couple
of months before the revolution, Ambassador Radji wrote to Sir Michael Swann,
chairman of the BBC Board of Governors, accusing the Persian Section of “a
positively hostile attitude towards Iran during the past two years.” He claimed that the
Section pursued “methods of journaistic manipulation” and “doctoring of the news’,
adding that the BBC was careful “to cover its tracks in a dtrictly legal sense by
creating an aura of supposed objectivity”, which could have been an interesting
critique of BBC practice were it not so petulantly made. To illustrate his point he said
that the BBC Home service, World Service and televison all reported the ending of
oil strikes in the south of Iran but the Persian section refused to do so and instead
carried another item that spoke of the continuation of the strike. He also argued that
the Persian Section “consistently” used sources that were “hostile to the Iranian

regime.”[36]

One of the common assertions amongst pro-Shah Iranians is that the BBC was dways
ahead of the news in Iran, especially that the BBC would announce upcoming
demonstrations before they were announced in Iran. This comes up in the letter of
complaint from Ambassador Radji who accuses the Section of violating “journalistic
ethics’:

“No responsible radio or newspaper carries news of wild-cat strikes in
advance. But the Section does so as a matter of policy. For awhole week it
tellsits listeners that a strike will be observed on a specific day.”[37]

He goes on to say that the Section ignores “the fact that the Khomeini-led part of the
opposition” is for the overthrow of the regime and thus “illegal”. Radji compared the
coverage to the BBC regularly interviewing the IRA or the British Anarchist Party,
said that he had never seen the British media publicizing in advance demonstrations
by the IRA and thus accused the BBC of “double standards’.[38] Radji concluded that
the BBC followed a policy of “deliberate hostility towards Iran” with the effect of
“subversion of Iran’'s legally congtituted Government and systematic encouragement
of violence.”[39] That the revolutionary system brought in to Iran by these events



should thirty years later, after a summer of discontent, accuse the BBC of the very
same thing is an irony not lost on those who worked in the BBC then and now

The same idea was echoed by the Iranian newspaper Keyhan International, accused
the BBC of “actively propagating violence in our country”.[40] Although Parsons
described this as a “virulent” attack on the BBC, he considered the main objection by
the Shah was to “the extensive and over sympathetic coverage given to the dissidents
and students’” and arefusd to report “improvements’ in human rights in the year prior
to the revolution. He also felt he could and should intervene directly by speaking to
the BBC reporter in Tehran, Andrew Whitley, and to the BBC Eastern Service
controller, Stride:

“l told them that athough | considered it none of my business what they
choose to report, they should know just how unpopular the BBC was now
with the Shah. | told them that if the clock were turned back four years to
when Bierman was expelled, Whitley would have been out of the country by
now. Whitley accepted that he had filed a few dispatiches that had been
critical of the Government’s role in the disturbances but said he had also
recently filed a number of favourable stories, e.g. about a state visit to
Oman.”[41]

The ambassador’s veiled threats echoed those of Iranian officias. In a letter to the
FCO, Parsons enclosed an “aide memoir” from the Foreign Ministry in Iran which ran:
“In spite of repeated warnings’ to the British Government in recent months covering
“the malicious policy of the BBC Fars programme ... no changes have unfortunately
been made in the policy.” Considering that the corporation is not a private
organization and that the British Government provides its budget, “the excuse that the
BBC is independent of the Government” is “unacceptable’. It argues that the BBC
seems to be a “propaganda instrument for those groups whose aim is to encourage
people to revolt against the legally established regime of Iran” and this is “against the
mutual interests of the two nations’. Two main cases were identified. Oneis areport
by Bager Moin in the main flagship program Jame Jahan Nama and the other is an
interview with Ayatollah Khomeini that was broadcast in the same program. The
report found objectionable was translated by the embassy in Teheran and attached:

“Religious and political leaders of Iran have requested that tomorrow,
Sunday, be announced as a protest and mourning day. A BBC
reporter in Tehran says in his report: the speaker of one of the
important religious leaders in Mashad said that people demonstrated
inside the Shrine of Imam Reza which is the holiest religious place for
the Shiite followers of the world. He said soldiers attacked and shot
them with automatic rifles. Two religious leaders of Mashad, who are
amongst the most prominent sources of the Shiite sect, Ayatollah
Shirazi and Ayatollah Ghomi issued communiqués in which they
protested againgt the shooting... and urged a one day national
mourning on Sunday. Today Ayatollah Khomeini requested that a
one-day strike be made as a gesture instead. Meanwhile several other
religious leaders in Tehran asked for a one-day mourning which
practically means a strike. Ayatollah Khomeini‘'s communiqué
coincided with the National Front communiqué. The National Front in



its communiqué, which is very proactive, says the Government has
shown its anti-Islamic face.” [42]

Thisreport is somewhat different to the usua style of BBC reporting. The name of the
BBC reporter in Tehran is not given, so itis difficult to know whether this was
Andrew Whitley' s piece translated by the Service or written by Bager Moin. It also
does not say to whom the comments from the ayatollahs were addressed, nor whether
by interview or in a statement? It says “severa religious leaders’ had said the same
thing, without naming or quoting them. This report — if it is trandated accuratel y—
does appear more editorialized than usua BBC reports and many BBC editors may
not feel have been happy about broadcasting in that tone.

The issue continued to buzz and some MPs became quite agitated about the role of
BBCPOS. In a controversial interview with BBC's World a One, Lord George
Brown again distinguished the BBC World Service in English from the language
Services and targeted the émigré broadcasters as the source of the problem, rather
than those on the ground in Tehran:

“You have the separate band — separate broadcasts — in the languages of the
people in the country which deal with the political issues... which is staffed
by -- necessarily so — émigrés, refugees from those countries who are hostile
to the regime of the country; that is why they are émigrés in the first place.
They are operating in a way that expresses their views, their desires, which
may or may not fit with the policy of the Government of this country. And
because the BBC is funded by the Government — and everyone overseas
knows this— it is assumed that this is British Government policy.”

In the Daily Telegraph in December 1978 Julian Amery MP picked up the same
theme, arguing that “the young radicals have achieved an effective penetration of the
Iranian Service of the BBC”. Brown made an even stronger accusation, saying the
that the “Farsi service run by émigré Iranians’ was not only “putting out anti-shah
propaganda’, but it was putting out “heavily pro-Khomeini propaganda’, neither of
which - according to him - was the Government policy. Brown claimed that “one of
his (Khomeini) associates on the staff of BBC Overseas Service put out a call to the
people of Tehran to riot, to go to the streets’ and “that was going beyond reporting
news’. He called for a “parliamentary inquiry” to determine “that this very thin line
between propaganda and news, between propaganda and truth, was not
overstepped.”[43]

Mansell, Managing Director of BBC External Broadcasting was furious and
adamantly refuted the charge, saying that the external services of the BBC “do not
transmit propaganda, either in Persian or any other language”, nor were they
compliant in serving the cause of Shah’s exiled religious opponents or anyone else:

“Over the period of May to October [1978] there were more than 450
items on developments in Iran in our Persian Service news
output. Only six of those quoted the Ayatollah. Extracts from
interviews given by the Ayatollah to the British TV and Radio were
broadcast only once — and then for sound journalistic reasons. They
were hardly calculated to foment civil strife but any Iranian can buy



cassettes recordings of the ayatollah’'s outpourings in the
Bazaar. These are nothing to do with the BBC.”[44]

Thirty years on, Bager Moin interviewed for the Radio 4 “Document” programme
said that like many other Iranians he was not pro-Shah but more in favour of the rule
of law, human rights and against censorship. “I wasn't in favour of the shah but |
never campaigned in any sense,” says Bager Moin. “The BBC was really very careful
not to have anybody active in politics to be participating in the programmes of the
Persian Service.” However, when pressed, he said he was “pro-revolution like many
othersin the country.”

There were also examples given by BBC staff that suggested an opposite dynamic to
that described by Brown. The following example, relating to a highly controversial
interview with Ayatollah Khomeini that coincided with the second complaint made by
the Iranian Government, comes from Lutfali Khonji as a personal story. Khonji said
that when, with great difficulty, he managed to get an appointment to interview the
Ayatollah he was blocked by the BBC's head of Eastern Service, Mark Dodd. Khonji
says

“At the time interviewing was done with great technical difficulty. We had to
book studios and lines. | also had to spesk to several contacts before
convincing them of the justifications for the interview. Nevertheless, soon
after arriving in the studio, Mark Dodd, the head of BBC WS, arrived in the
studio. | don't even know who had informed him that | was doing this
interview. He barred me from interviewing and said we should not
“artificially blow the events out of proportion.”[45]

Khonji uses this as an example to rgect the common belief that the BBC was
supporting the Islamic revolution in Iran. However, FCO documents show that Mark
Dodd' s assertion was made under pressure from the Iranian Embassy in London and
Khonji recalls that after about three weeks, Mark Dodd did alow the interview with
Khomeini. This famous single interview with Ayatollah Khomeini came under strong
scrutiny later for failing to meet journaistic standards.

The Foreign Office was seriously alarmed when Mark Dodd informed them about the
plan to interview Khomeini. At the foreign policy meeting, serious concern was
expressed. The minutes of the meeting record that “this was a development of such
potential seriousness’ that the FCO was “justified in taking the matter up with the
BBC at ahigh level.” Leahy of the Middle East Department of the FCO said “1 hope
the BBC is not contemplating interviewing Khomeini...we have aready gone as far
as we should.” The main issue was about how to stop the BBC from broadcasting an
interview with Khomeini. The directive from the Foreign Secretary, David Owen, was
that the BBC should not be approached directly, Owen having repeatedly emphasized
the importance of BBC's independence in his correspondence. This was, however,
always coupled with aword of caution that left room for making protests to the BBC.
For example in his letter to Sir Michael of the BBC's Board of Governors on 14
December 1978 following the complaints, Owen says:

“I am a strong believer in the independence of the BBC and the value
of the BBC's external broadcasts. | have therefore been scrupulous



about defending your independence at all stages. | believe it would be
gravely damaging to the long-term future of Britain's standing in the
world if there were to be an attempt of Government interference. |
have, however, to assure myself that you and your board are fully
aware of the criticisms from foreign governments and | feel it is my
responsibility to satisfy myself that you have given the representations
of foreign governments full consideration.”[46]

Owen admits that the fact that the FCO finances the externa services presents an
problem but reiterates that he will tell the Iranian Foreign Minister in their meeting
about BBC's “editorial independence’.[47] Leahy reveals in his letter that there has
been an agreement of some sort with the BBC, although he does not spell it out:

“In terms of the agreement we with have with them [BBC] they are
obliged to ‘obtain and accept’ such information regarding conditions
in, and the policies of HM Government...as will enable the
Corporation to plan and prepare its programmes in the external
services in the nationd interest.” [48]

Leahy doubted that the BBC would forego the interview with Khomeini and indeed, if
they did, there was a risk that this itself would become known and then the FCO
would be seen to be putting pressure on the BBC. A few days later, news of the
Persian Service interview was confirmed, so despite their attempts the FCO had not
managed to stop the broadcast. Weir in the FCO informed the Foreign Minister,
David Owen, that he had tried too late and athough he had delayed it, he had not
managed to stop the interview. But there were no calls to arms expressed in the
interview:

“| telephoned Mark Dodd who made enquiries and came back to say the BBC
could find no such phrase in any of the broadcasts quoting Khomeini. He
added that the Persian Service is not carrying any statements by
Khomeini...The Khomeini interview was broadcast later.” [49]

Weir said the BBC was beginning to get the message about the serious potential
repercussions of their broadcasts.” but added that “we will maintain our official policy
of not putting pressure on the BBC".[50]

What had happened was that the Persian Service had contacted a close ad to
Khomeini, Abolhasan Banisadr, who later became president of Iran. They asked him
to help set up an interview with Khomeini. The Ayatollah had rejected the idea,
according to Banisadr, saying: “The BBC belongs to the British and it is not in my
best interest to give them an interview”. Banisadr said “I convinced him when | said
al the other media you give interviews to are aso foreign so what is the
difference!” Khomeini then accepted.[51] He had asked for questions to be faxed to
him in Paris, which was done, although David Perman of the World Service who
accompanied Ferydoon Jahed to conduct the interview did not know about this.
Perman says that at the time this was not so important:

“We know it is an important interview now with hindsight. At the time most
of us did not even know what an Ayatollah was, we could not even imagine



he would one day be the leader of Iran. We wanted democracy for Iran. We
went to this village outside Paris, went to his room and sat down cross-legged.
He would have no eye contact with us. Areas of questioning were agreed with
the Ayatollah. When | asked a question about the minorities, he answered it
but then turned back to his aides who told us if there was any other unwritten
question he would stop the interview immediately. | did not know there were
written questions.”[52]

So was there any truth in the accusation that the interview appeared like propaganda
or that the BBC oversaw the “coronation of the Ayatollah”? In the March 2009 radio
documentary on this subject, Permian said the result was that “the Ayatollah did use it
asaplatform for hisviews’ but that “was surprising and that it was not our intention
to give him such aplatform. ...to that extent it was not agood interview, | wasn't able
to press him with supplementary questions.” On the other hand he thinks it was still “a
good interview because it did show what we were facing.”[53] Also looking back,
Mark Dodd, the then head of the Eastern Service who was responsible for the content,
thinks this was an “unsatisfactory” basis for conducting an interview but sees much
journdistic value in getting the interview from a man who “himself was the story.”

“What you could get out of him was going to illuminate the character of the
man. You could make a case for the interview but | think it was flawed. Our
coverage was not as full as we would have wished, there were mistakes, there
were gaps, | am not for a moment saying this was an impeccable Service.
There were occasions when we made mistakes, | am still sorry that we made
those mistakes but they wereinfinitely less than our critics suggested.” [54]

However, the military authorities in lran continued to “regard the BBC Persian
Service as contributing to “present security problems’, Parsons reported from
Tehran.[55] The FCO itself began monitoring the Persian Service in London in
December 1978 just two months before the Revolution. They wrote back to the
embassy in Tehran saying that in none of the broadcasts they heard indicated any
“false inflections’, there were no “obvious’ examples of “slanting or distortion” and
the overall content and presentation of material also seemed “quite well balanced”.
They reported that there was, however, “some evidence of looseness of editorial
supervision”, and “words were often translated in three or four different ways” but
none of the words could be said to have been “stronger” in tone than the others.[56]

In a letter analyzing the overall results of monitoring the Persian broadcasts, Rundle
of the Research Department admitted that “perhaps inevitably”, with the opposition
making the running in the last few weeks, “there has been more time spent on
reporting opposition than Government activities” and that much of the reporting
would “not have been to the liking of the Iranian authorities’.[57]

Another report highlighted as being pro-opposition was a report in the 11 December
1978 News

“Large crowds of people have again gathered in Tehran and other cities in
Iran to take part in religious ceremonies and also in demonstrations against
the Shah. It is estimated that the size of the crowd, going to Shahyad Square
was even greater than the one million who were there yesterday. Our reporter



says that the demonstrators were more militant than yesterday and the slogans
were not only religious but made explicit attacks on the Shah himself and the
Crown Prince, and many of them called for his death. The BBC
correspondent in Tehran said that for kilometres nothing could be seen but
banners and flags... the religious leaders read aoud a declaration in support
of their leader, Ayatollah Khomeini who isliving in Paris...”[58]

Weas this truly a departure from BBC Persian Service's style of reporting in the
previous years or was it a reflection of the breath and depth of events happening in
Iran? The broader question of impartiality of reporters at major historical conjunctures
could be debated in relation to reporting during the weeks and months leading to the
Iranian revolution. It is often the journalists themselves who carry the genera tone of
the news. At the time the recruitment criteria were different in the BBC World
Service English and in the language services. BBC English reporters were recruited
after several tests on their reporting skills. Those in language services were recruited
mainly on their translation skills. They were not even recruited as producers at that
stage and were referred to as program assistants and trandators. Conseguently
programme assistants did not have any control over the content and could not, or
should not, have editorialized. However, under the circumstances, the speed of
incoming news and developments must have been confusing. Editorial scrutiny may
have been challenging. Individual staff preferences could have contributed to the tone
and selection of news items.

Asked in arecent interview about the opinion of staff at the time, Khonji saysit was a
true reflection of Iranian society at home and abroad. He claims about 80% of the
staff supported the revolution and only 20% were against it. He says that the reason
for the increased popularity of BBC could have been the better communication with
the opposition as well as the fact that Radio Iran was on strike. BBC Persian Service
staff adso believe that the BBC itself had become far more open to newer methods of
production. Khonji and other members of staff interviewed, including Bager Main,
Shahran Tabari and Solmaz Dabiri, al reject the assertion strongly that the British
Government was pro the revolution or used the BBC for furthering that aim. They
say there was never any push or force on any member of the staff.

However, Iranian supporters of the Shah continued to view the BBC's role most
sceptically. In arevealing account of the Shah's perception of events, he accuses the
mass media of playing an important role in the unfolding of events in Iran during the
last three years that led to the revolution. He said the composition of journalists in
search of “ever more sensational news led to the most regrettable excesses.” [59] The
Shah goes on to blame the BBC:

“No less surprising was the BBC' s attitude. From the beginning of 1978 their
Persian language broadcasts consisted of virulent attacks against my
regime. It was as though some mysterious conductor had given the go ahead
to these attacks. | am not mentioning the attitude of certain special envoys
that caused certain deplorable incidents to be magnified out of all
proportion. | am tempted to say that, for some newspapers a dead body is a
godsend, and | think that some newsagents must have made a fortune out of
theeventsin Iran.” [60]



In his book, the then US Ambassador, William Sullivan, recalls how the Shah
regularly complained about the BBC. He says that in August 1978, just a few months
before the revolution and during the time of martial law, the Shah became especially
suspicious and related BBC broadcasts to the question of oil negotiations between the
UK and Iran and claimed they resembled “ancient British subversions’ in Iran:

“He [the Shah] pointed out the negotiations with the oil consortium were
currently underway and that this gave the British antagonists all the excuses
they needed to attempt the resumption of their ancient subversionsin Iran. In
listening to the BBC broadcasts that were critical of his Government, he was,
he said, confirmed in this analysis.” [61]

Whatever the Shah and his supporters may have assumed, there was no intention on
the part of the British Government to destabilize the Shah. Foreign Office documents
show clearly that the British Government saw in the Shah the most suitable leader for
guarding British interests. It is only in September 1978 —five months before the
revolution in Iran — that the British Government recognised the first signs of the
possible downfall of the Shah. The Foreign Office and Downing Street were both
“shocked” at the prospect. The FCO's Middle East department began to assess
possible scenarios and still came to the conclusion that “in the present climate of
uncertainty prevailing in the region from Afghanistan to the Horn of Africa, the Shah
is a vital bastion against Soviet encroachment with enormous threats which that
presents to Western oil supplies and to our trade.” Lucas of the Middle East
Department wrote to the Prime Minister that:

“The shah represents the best prospect for orderly progress in Iran itself. He is a
hyper sensitive man with long memory (which broods upon the British role in
deposing his father). Any wavering in the support of his friends and allies [UK and
US] will accordingly have adverse effects on him.”

The Foreign Office also suggested that if any regime from amongst the opposition
groups active in Iran were to succeed the Shah, “ranging from communist dominated
revolutionary regime to reactionary Muslim system”, Iran would become “hostile to
Western interests, as well as probably failing to assert control over the country.”[62]
Clearly, part of that assessment was correct, but only part.

So, the perceived alternative political scenarios were not in any way welcomed by the
British Government. Nor indeed were they liked by the US. The Secretary of State,
Warren Christopher, is quoted in FCO meetings as saying the US was looking to give
“psychological and other support” to the Shah whom they regarded as “the only
vehicle of stability in the country.”[63] Eventually a letter of support was written to
the Shah from the Prime Minister, James Callaghan, saying that it was sad that “al
this should happen at a time when your Imperial Majesty’s leadership has been
moving steadily in the direction of becoming a modern industrial society.” The Shah
was encouraged in this letter to hold elections and continue to move forward with his
“program for progress’.[64]

Clearly, the Shah and his supporters still regarded the BBC as a source of
revolutionary fervor. Ambassador Radji’ s accounts of meetings in London reveal that



anger with the BBC was persistent and threatened to get out of hand. According to his
account, various members of the Iranian Government who wanted to express
complaints to the BBC were told that the BBC acts independently and when in
London, they were frequently taken around the BBC to see how the BBC newsroom
operates and how the Persian broadcasters are trandating the news. The go-betweens
were trying to persuade Iranian officials that there could be no government pressure
on the BBC:

“The [Foreign Ministers] session breaks up and David Owen waks up to me
followed by Khalatbari [Iranian FM], who raises the vexed subject of the
BBC. He confesses to be puzzled as to why ‘the BBC is more anxious to
broadcast the views of the opponents of your friends than the views of your
friends.” The Foreign Secretary [David Owen] laughingly says, ‘| agree with
everything you say, but there isn't anything | can do about it,” again insisting
on the BBC' s independence from the Foreign Office.” [65]

Radji describes how other Iranians of influence were getting together to put pressure
on the BBC's Persan Service. FCO documents also reveal the protestation by several
influential Iranians, such as Seyed Hussein Nasr, head of Queen Farah's office, and
the Iranian millionaire, David Allainace. For example, Radji wrote that:

“David Alliance, a successful Iranian businessman, now resident in
Manchester, comes to tell me that, through his influential contacts in the
business community in London, heis bringing pressure on to the BBC to tone
down their Persian broadcasts.” [66]

In a letter to the BBC Board of Governors, another supporter of the Shah,
Farmanfarmaian, argued that the Persian Service “does not adhere to the British
standards of fair play” and tabled a five page detailed breakdown of his criticism of
BBC broadcasts.[67] Professor SH Nasr, “the distinguished Muslim scholar, close to
the Shahbanou” made a direct complaint to the FCO that even those Iranians who
were not anti-BBC “resented its interference in Iran’'s affairs.” [68] He claimed that
there was a general belief that “the Persian Service” was acting in furtherance of a
joint British/Soviet plan to undermine the American position” and that the gesture
from David Owen was only “part of the act”. He claimed, “The British were canny (it
was said) enough to know that the best way of discrediting the Shah was to support
him.”[69] On December 1, 1978 Ambassador Radji wrote to the Foreign Secretary to
inform him that the BBC representative had been summoned to the Ministry to
explain his misrepresentation of facts in reporting the money transfers and that his
expulsion seemed probable.”[70] Andrew Whitley was subsequently expelled from
Iran.

Thirty years on Whitley says that he was not surprised at the anger of the Shah and his
supporters. The BBC Persian broadcasts had “a huge impact, everyone heard the
program, everyone | spoke to anywhere in Tehran and other mgjor cities, listened to
the BBC". He admits that he was pro-revolution: “They had justice on their side... |
personally believed that change was overdue in Iran...However, | was not in anyway
advocating either for a leftist revolution or for the overthrow of the Shah.” When
asked whether “the BBC did fan the flames of the revolution?” Whitley says he
“would not use those words but the BBC did play arole...If it was not for the BBC's



broadcasts into the country and its huge listenership | think that the revolution would
not have proceeded as quickly asit did.”[71] Whitley felt that:

“The BBC ought to be careful about overstepping the line between reporting
and being seen as part and parcel of the opposition movement. | don't believe
the BBC - as aforeign broadcasting organization - ought to be in a position of
attempting to change domestic events but | wouldn't put intent on our side.”

[72]

Conclusions

BBC Persian Service had probably never been as popular as it was during the years
leading to the Iranian revolution of 1979 that led to the formation of the Islamic
Republic. The redlity is that BBC Persian broadcasts took the lead in reporting the
[ranian revolution of 1979 and both the BBC management and the FCO were taken by
surprise. They were caught in the middle. An important element of British foreign
policy was being played out: the BBC was communicating closely with Iranians,
partly through the Persians employed at Bush House.

At the same time, BBC has probably never been seen to be as partia to news as it was
during those years. A major revolution was in the making and this was not being
reported anywhere more closely than on the BBC Persian Service. Whitley is
probably right in stressing there was no intention on the part of the BBC or the FCO
to have such an impact. A revolution was in full swing in Iran, and the British Foreign
Office and the Ambassador in Tehran were not fully aware of it. By contrast, the BBC
Persian broadcasts were representing the emerging voice of the popular
opposition. There was almost complete media censorship in Iran in the months of
leading to the revolution. By November 1978, Iran had come “within an ace of atotal
collapse of law and order” and the military government had ordered that as a
temporary measure the local media had to be brought under strict control in order “to
give the country a chance to calm down.” Asaresult “thereis virtualy no local press
and the TV and radio is heavily censored.”[73] As aresult the only way in which the
opposition, including Khomeini, the National Front and the religious leadership in
Iran, could get their message across to their own people was through the BBC Persian
Service.[74]

In terms of professiona journalism, this was a unique opportunity for the BBC World
Service as awhole and the Persian Service in particular. Their techniques of reporting,
interviewing, production, and broadcast were under close scrutiny and this could have
only helped in building better journalism. Yet Whitley is probably right in stressing
that the BBC must be careful not to overstep “the line between reporting and being
seen as part and parcel of the opposition movement.”

Amongst the factors that contributed to the overwhelming success in broadcasting
was the close contact of some of the staff with opposition leaders. This gave the BBC
an edge over other media outlets. Moreover, BBC had managed for the first time to
secure permission for one of its correspondents in Tehran. Thus audiences hugely
increased due to these improved technical elements as well as the importance of the



events that were unfolding. This in turn enabled a language service hitherto petrified
in its mould to strengthen its performance by better radio production techniques and
close up reporting from inside Iran. It made it possible for the Persian Service to
justify the necessity of interviewing prominent figures involved in the revolution.
Perhaps in some small measure editorial checks lapsed on occason and some of the
reports indicate a departure from BBC's objective baanced style, seeming to be
mainly based on opposition accounts of events. However, this was not helped by the
fact that the government in Iran was not providing accurate information.

Events were unfolding so rapidly that there seems to have been debate and
disagreement inside the FCO too on how to deal with the BBC. The Ambassador in
Tehran, Sir Anthony Parsons, was most concerned about the survival of the Shah. One
group inside the Foreign Office believes that the Shah did not have foresight to think
and plan long term. Another group supported him and felt that the FCO should limit
the Persian broadcasts to those relating to trade. However, others saw a more long-
term function for language services and were not convinced at all about closure of the
service. So there was no consensus inside the FCO on how to deal with the BBC. The
Foreign Secretary, David Owen, was clear on his instructions to the FCO not to
interfere with the BBC but to approach them in a more cordia way. This was due
mainly to the ability of the BBC to fight back. The exchanges inside the FCO also
show reluctance to interfere in case the news of this“got out”.

The elements that make up the complicated web of claims and counterclaims about
the partiality of the broadcasts pale in relative significance. The original documents of
the British Foreign and Commonwealth Office reved that there was no conspiracy on
the part of the British Government to create a revolution in Iran, far from
it. Documents aso clearly show that the BBC World Service had by this time become
far more confident about keeping its independence intact. Despite repeated threats on
the BBC Persian Service not just from the Shah, the Iranian Ambassador in London
and powerful industrialist supporters of the Shah in the UK, and despite the repeated
argument about the so called “British interests in the region”, the BBC Eastern
Service management seemed in no doubt that neither government — not the Iranian
and not the British - should interfere in its functioning. BBC World Service was
focused on reporting a historical event rather than the diplomatic considerations raised
by some. This indicates a powerful evolution in the relationship between the FCO
and the BBC in favour of the independence of the latter, and afar cry from the days of
broadcasting in 1941 when the FCO would be writing “the line” for BBC or indeed
the episode in 1951-53 over the Anglo-Iranian oil crisis.

Degpite the fact that again in 1978 British interests - the survival of a trusted British
ally in the region - were seriously threatened, the BBC management, especially Mark
Dodd and Gerard Mansell, were confident that BBC's independence could not be
undermined. The British Government and the British ambassador in Tehran seem to
remain firmly behind the Shah of Iran right up to the fina days. Documents up to two
months prior to the Revolution (those so far available in the National Archives) do not
indicate any interest on the part of the British Government for a change of leadership
in Iran. Even the contingency planning of the British Government remained certain
that there was no alternative group or person that would serve British interests better
than the Shah. However, the FCO documents relating to the year 1979 — to be



released in early 2010— may shed new light on British policy in the last two months
prior to the Iranian revolution.

There are many parallels in this account with the uprising of 2009 and the role of the
newly-established BBC Persian television: the ‘revolutionary’ regime makes claims
of interference, of the British wanting to * soft topple' the Islamic Republic and of the
use of tools of ‘public diplomacy’ such as the British Council and the BBC, to that
end. Iranian misunderstanding about the BBC, willful or not, continues as does the
delicate dance between the FCO and the BBC about supporting British interests or
being an international broadcaster. History sheds light on the past, often only to
reveal the continuities with the present.

[1] A previous article has examined these earlier moments in the history of BBC relations with Iran;
see Sreberny and Torfeh in Historical Journal

[2] FC08/3212, 15 December 1978, Telegram from Sir Anthony Parsons.
[3] FC08/2762, 1 August 1976, Telegram from Sir Anthony Parsons to Nichol as Barrington a FCO.

[4] BBC WAC, E58/25/1, 11 April 1975 enclosure with letter from M.S. Buckmaster of FCO
Guidance and Information Department to Mark Dodd at BBC.

[5] FC08/2762, 1 August 1976, Telegram from Sir Anthony Parsons to Nichol as Barrington a FCO.
[6] Ibid, 16 July 1976.

[Z] BBC WAC, E40/711/1, 8 July 1976, Confidentia Minutes of BBC Board of Governors meeting.
[8]

[9] BBC WAC, E40/710/1, 15 July 1976

[10] Ibid.

M FCO8, 3215: Text of the License and Agreement between the BBC and FCO.

[1_21 BBC WAC: E58/25/1, Date not clear as checked with WAC staff but expected to be mid 1976.
[13] Ibid.

M FCO8/2767: 9 June 1976, from 10 Downing Street to Richard Dales at the FCO.

[@1 BBC WAC: E40/710/1, 9 November 1977, Review of the Persian Service.

[16] Ibid.
[17] ibid.
[18] Ibid.

[19] FCO 8/3212: 25 January 1978 from Anthony Parsons to FCO.

[20] Parviz Radji, In the Service of the Peacock Throne, Hamish Hamilton Publishers
1983, p111)

[Al BBC WAC: 15 December 1977, Keyhan International Article.

[22] Interview with M. Torfeh

[ﬁl BBC WAC, E40/840/1, 3 January 1978, Letter from Mansell to W. Deedes, editor of the Daily
Telegraph.

[ﬁl BBC WAC, E40/840/1, 4 December 1978, Letter from Mansell to Peter Temple Morris MP

[25] See BBC WAC, E40/840/1 Persian Complaints File.

[26] Ibid.

[27] Interview with M. Torfeh

[ﬁl Document, BBC Radio 4, 24 March 2009

[29] FCO 8/3212, 11 January 1978: from Miers (Tehran) to Lucas (MED).

@1 Broadcast Magazine, 11 June 1979, cited a BBC WAC, E58/27/1: Persian Complaints.

[31] Ibid, 11 December 1979.

[Q} FCO 8/3212, 15 December 1977: telegram from Ambassador Parsonsin Tehran.

[33] BBC WAC, €58/25/1, 4 June 1976, From Andrew Whitley to Head of Eastern Service, BBC
World Service.



[34] FCO 8/3213: 19 April 1978, Letter from Leshy at FCO to Mansell a the BBC.

[35] See FCO 8/3213, exchanges between the FCO and BBC from March to April 1978 on Iran and
the BBC.

[36] BBC WAC, Persian Complaints, E40/840/1, 21 December 1978

[37] Ibid.
[38] Ibid.

[39] BBC WAC, Persian Complaints, E40/840/1
|40| Anthony Parsons telegram from Tehran to FCO, 15 December 1978, FCO8/3212.
|4l| lbid.

|42| FCO 8/3215, 27 November 1978, from Tehran to Immediate FCO, Iran’s Image in the Media,
BBC, January to December 1978.

| 43| BBC WAC, E58/27/1: 26 October 1979, Persian Complaints, Extracts from World At One.
|44| Ibid, E40/840/1, 17 November 1978.

[45] Ibid.
[46] Ibid.
[47] 1bid.

|48| FCO 8/3214: 1 November 1978, from J.H.G. Leahy on BBC Iran.
|49| FCO 8/3214, 9 November 1978: from Weir to FM.
|50| lbid.

[51] BBC Persian Service Archives, program produced by Shahryar Radpoor for the 65" anniversary
of the Service.

| 52| Radio 4 “Document”, 24 March 2009.

[53] Ibid.
[54] Ibid.

@1 FCO 8/3215, 27 November 1978: Iran’s Image in the Media, BBC, Sir Anthony Parsonsto FCO.
[5_61 FCO 8/3215, 20 December 1978, Iran’s Imagein the Media, BBC, January to December 1978.
[5_71 Ibid. From CJS Rundle, Research Department, FCO to GA Pirie, Tehran.

[58] Ibid.

[59] “The Shah's Story” published in 1980 by Michael Joseph Ltd, p161.

[60] (Ibid p163)

[Q_IWilliam H. Sullivan, Mission to Iran, WW Norton & Co, USA, 1981, ppl156-7.

[62] FCO 8/ 3185, 13 September 1978, I.T.M. Lucas Middle Eastern Department — speaking notes for
Cabinet 14 September.

[63] FCO8/ 3184, 8 September 1978, Jay to FCO and Whitehall.

[64] FCO8/3185, 14 September 1978, letter from Downing Street to His Imperial majesty M ohamed
Reza Pahlavi Shahshah Aryamehr.

[65] (Ibid, p167)

[66] (Ibid, p252)

[ﬂl FCO 8/3215: 13 December 1978, Iran’s Image in the Media, BBC.

[@1 Ibid, 8 December 1978, Letter from ITM Lucasin FCO to Weir in Tehran.

[69] Ibid.

[70] (Ibid, p271)

[71] Radio 4 “Document” 24 March 2009.
[72] Ibid.

|73| FCO 8/3215, 27 November 1978: Iran's Image in the Media, BBC, telegram No. 869 from
embassy in Tehran to FCO.

[74] 1bid.



